Hannu Syväoja
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kasvatuskulttuurin tutkijaKustannuskriisissä
Kyliä ja pieniä lähiöitä
Kyläkouluverkko luotiin vuonna 1898 annetulla piirijakoasetuksella. Jokainen maalaiskunta jaettiin koulumatkoja ajatellen sopivan kokoisiin alueisiin. Piirijakoasetus oli maamme yhteiskuntasuunnittelun ensimmäisiä tehotuotteita. Koulun perustamiseen asetus ei velvoittanut. Sen teki vasta 1921 säädetty oppivelvollisuuslaki.
Koulujenperustamispakko rasitti kuntien taloutta, joten ei ihme, että varsinkin syrjäisistä kyläkouluista tuli perin vaatimattomia. Usein puuttuivat sisäliikuntatilat ja pihamaatkin jäivät ahtaiksi eikä urheilukentästä ollut tietoakaan. Näistä syistä tällaisten kyläkoulujen lakkauttaminen on ollut aiheellista. Riesaksi kunnalle jäävät koulukiinteistöt. Muihin tarkoituksiin sopimattomina ne on ehkä pakko myydä alihintaan. Hyvällä paikalla sijainneet kelpaavat kyllä pikku yrityksen kiinteistöksi tai taiteilijakodiksi, järvenrantakoulu leirimajaksi..
Pienten koulujen lakkauttamisia on jarruttanut esiopetuksen liittäminen alimpien luokkien yhteyteen. Kyläkoulu voi pelastua – ja jopa lisätä oppilasmääräänsä - erityispainotteisella opetusohjelmallaan esim. mainostamalla itseään ”ympäristökouluna”.
Kyläkouluilla eri puolilla maailmaa näyttää olevan yhteinen piirre: koulu on osa kylää ja kylä osa koulua. Molemmissa virtaa sama veri. Koulun lakkauttamisessa yhdistävä suoni katkaistaan. 1990-luvulta alkaen Suomessakin on virinnyt harrastusta yhdysvaltalaislähtöiseen yhteisökasvatuksen (community education) aatteeseen. Sen mukaan koulu sopii pienimuotoisen kyläyhteisön henkiseksi keskukseksi. Nyt kylän henki on kyläyhdistyksen varassa. Niistä monet ovatkin ostaneet lakkautetun koulun toimitalokseen.
Yhteisökasvatuksen idean mukaan oppilas oppii kansalaistaitoja olemalla kiinteässä yhteydessä
Suomen menestys PISA-tutkimuksessa on suosinut tehokasta tieto- ja osaamisopetusta. Yleensä suurella koululla on siihen paremmat mahdollisuudet kuin pienellä. Tuijottaminen tietopainotteisuuteen jättää kasvatuksen muut puolet vähemmälle huomiolle. Miten käy esim. lämminhenkisen sosiaalisuuden? Miten ainutlaatuisen paikallisuuden. Tässä pienet yksiköt ovat avainasemassa. Massakouluissa oppilaiden kasvatus liukuu helposti kaavamaisiin malleihin.
Entä kyläkoulun opetuksen tehokkuus? Suomalaisessa perusopetuksessa alkoi jo 1960-luvulla siirtymistä
Suomessa tavallisen haja-asutuksen vuoksi kyläkoulut ovat olleet niin pieniä, että samaan opetusryhmään on yhdistetty eri-ikäisiä oppilaita; useimmin vuosiluokkia on kaksi tai neljä. Jo kansakoulun yhdysluokkaopetuksessa omaksuttiin samanteemaisuus, mikä reaaliaineissa tarkoitti vuorokurssisysteemiä. Siten esim. luokat 5 –6 opiskelee historiaa tai maantietoa yhtenä ryhmänä siten, että yhtenä vuonna luetaan kurssista puolet ja toisena toinen puoli. Välineaineissa, kuten matematiikassa, opettaja ohjaa aktiivisesti toista opetusryhmää samalla kun toinen tekee hiljaista työtä.
Yhdysluokkaopetuksen kokiessa viime aikoina renessanssin on kokeiltu vuosiluokasta riippumattomiakin ryhmittelyjä. Muutenkin on esiintynyt virtaus tehdä suurista ja jäykästi hallittavista massakouluista pienempiä, enemmän koulun ulkopuolelle suuntautuneita yksiköitä. Kyläkoulumallin soveltaminen sellaisenaan suureen taajamakouluun on ongelmallista, mutta ideoita se voi tarjota.
Kyläkoulun heikoin puoli on ollut vähäiset resurssit ja ympäristön vähävirikkeisyys. Joskus jopa ”supistetuiksi” haukuttujen yhdysluokkien opetusta on pidetty tehottomana. Tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että oppimiseroja yhdys- ja erillisluokkien kesken ei ole ilmennyt. Kokemus on osoittanut, että perinteisessä luokkaopetusmallissa yhdysluokkaoppilaiden omatoimisuus on ollut korkeampaa tasoa kuin erillisluokassa opiskelleiden. Opettaja kun ei ole joka hetki ohjaamassa kädestä pitäen.
Sivistyspoliittiselta kannalta kyläkoulut puolustavat paikkaansa. Ne ovat tärkeitä ytimiä
Aamulehti 30.12.2009
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti