Sivut

perjantai 2. toukokuuta 2014

Lapsivaikutusten arviointi/ Onkemäen koulun vanhempainyhdistys ry




Onkemäen koulun jatkumisen edellytykset


Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi /Onkemäen koulun vanhempainyhdistys ry

 

)
Onkemäen koulu jatkaa nykyisellään

 

Lapsiin kohdistuvat välittömät vaikutukset

 

Terveys

Onkemäen koulun jatkuminen nykyisellään mahdollistaa lasten terveen kehityksen entiseen malliin. Koulunvahvuuksia on esimerkiksi sisäilmaltaan puhdas koulurakennus sekä omaehtoiseen liikkumiseen kannustava luonnonläheinen pihapiiri.

 

Ihmissuhteet

Koulun jatkuminen entisellään tukee edelleen koulun ja kylän yhteisöllisyyttä. Nykyisellään vanhempien läheinen suhde koulun aikuisiin ja muiden lasten perheisiin rakentavat lasten suhteita vanhempiin sekä muihin aikuisiin. Eri-ikäiset lapset toimivat luontevasti yhdessä.Pihapiirissä eskareista kuudesluokkalaisiin leikitään kirkonrottaa, jääkiekkokaukalossa pelataan palloa ja luistellaan talvisin. Työelämässä työskennellään eri-ikäisten ihmisten kanssa ja on tärkeää, että jo kouluissa opitaan tekemään yhteistyötä muidenkin kuin vain oman ikäisten kanssa. Tähän Onkemäen koulu tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet. Myös oppimisen näkökulmasta toimiminen eri-ikäisten kanssa on hyödyllistä. Nuoremmat oppivat vanhemmilta oppilailta ja vanhemmat oppilaat puolestaan oppivat toimiessaan ”apuopettajina” nuoremmille oppilaille. Lisäksi erityisoppilaat hyötyvät ihmissuhteiltaan rauhallisesta ilmapiiristä, mitä luontoympäristö vielä vahvistaa.

 

Asuminen ja liikkuminen

Lapset ovat voineet esteettömästi ja turvallisesti liikkua asuinalueella, matkalla kouluun ja harrastuksiin. Koulun jatkuminen entisellään mahdollistaa hyvin omaehtoisen liikkumisen. Lasten päivittäisen liikuntasuosituksen (2 h päivässä) täyttymisessä koulumatka- ja välituntiliikunnalla on suuri merkitys ja lähikoulu mahdollistaa tämän isolle osalle koulun oppilaista. Koulu toimii myös lähiliikuntapaikkana, joten sen merkitys asuinalueelle on merkittävä. Koulun säilyminen on tärkeää myös koko kylän säilymiselle viihtyisänä ja vetovoimaisena.

 

Arjen sujuvuus

Nykyisellään lasten koulupäivä ei ole kuljetuksineen venynyt liian pitkäksi, vaan päivään mahtuu myös riittävästi aikaa ulkoiluun, harrastuksiin, perheen yhteiseen aikaan ja lepoon. Useat koululaiset harrastavatperhepartiota, ja kokoontumiset ovat myös koululla.

 

Osallistuminen ja tasa-arvo

Mikäli koulu saa jatkua, lapset kokevat, että heidän äänensä on tullut kuuluviin.

Koulun säilyminen mahdollistaa kuntalaisten ja oppilaitten tasa-arvoisen kohtelun. Tällöin myös Onkemäen seudun lapsilla on mahdollisuus lähikouluun.

Lapsiin kohdistuvat välilliset vaikutukset

Vaikutukset perheen talouteen, palveluihin, yhteisöön, alueeseen ja sosiaalisiin suhteisiin:

Koulu ja siihen liittyvät harrastusmahdollisuudet ovat ainoa lähellä oleva palvelu. Muut julkiset ja yksityiset palvelut ovat vähintään 10 km:n päässä.

Koulun merkitys koko alueen elinvoimaisuuteen on elintärkeä. Alueelle on muuttanut lapsiperheitä erityisesti kyläkoulun takia. Koulun säilymisellä on vaikutuksia alueen tonttien, rakennusten ja maan arvoon. Mikäli koulu lakkaa, merkitsee se omaisuuden arvon laskemista. Koulun jatkaessa myös Vesilahden kunnan maine luonnonläheisenä ja maaseutumaisena kuntana säilyy.

Kyläkoulun säilymiseen liittyvä yhteisöllisyys on ollut merkittävää. Esimerkki tästä on pro Onkemäki- kansanliike, joka on muodostunut kyläkoulun säilymisen ympärille. Kansanliikkeen myötä myös ihmiset muualta ovat ilmaisseet tukensa kyläkoulun säilymiselle. Adressi, jota on kerätty koulun säilymisen puolesta, on kerännyt yli tuhat nimeä.

 

B) Onkemäen koulu jatkaa muussa muodossa, esimerkiksi ympäristökouluna

Lapsiin kohdistuvat välittömät vaikutukset

Terveys

Vaikutukset terveyteen ovat erittäin positiiviset. Profiloituminen ympäristökouluksi tarkoittaisi sitä, että luonnon hyvinvointivaikutukset, luontoliikunta sekä mahdollisesti siirtyminen lähi/luomuruokaan olisivat entistä enemmän mukana koulun opetuksessa ja arjessa.Terveysvaikutukset heijastuvat pitkälle tulevaisuuteen ja ennaltaehkäisevässä mielessä terveyteen panostaminen tuottaa laajoja säästöjä ihmisten hyvinvoinnin lisääntyessä myös pitkällä tähtäimellä.

 

Ihmissuhteet

Vaikutukset ihmissuhteisiin samankaltaiset kuin edellisessä vaihtoehdossa A. Profiloituminen toisi todennäköisesti mukanaan enemmän lapsia kouluun omasta ja muista kunnista. Ryhmäkoko suurenisi tämän myötä jonkin verran, mutta ryhmäkoko pysyisi kuitenkin lasten ikään nähden hyvin kohtuullisena.

 

Asuminen ja liikkuminen

Vaikutukset samankaltaiset kuin vaihtoehdossa A. Profiloituminen ympäristökouluksi lisäisi liikkumisen mahdollisuuksia luontoliikkumisen sekä työkasvatuksen myötä (hyötyliikunnan lisääminen on nähty laajasti eri tutkimuksissa terveyden edistämisessä ratkaisevan tärkeäksi ja ympäristökoulu tarjoaa tähän erittäin hyvät puitteet).

 

Arjen sujuvuus

Profiloitumisen myötä arki sujuu yhtä hyvään malliin kuin nykyiselläänkin eli sama vastaus kuin vaihtoehdossa A:

 

Osallistuminen ja tasa-arvo

Profiloitumista ympäristökouluksi on jo suunniteltu yhdessä vanhempainyhdistyksen, koulun henkilökunnan ja kunnan kanssa. Kaikki vaihtoehdot, joissa koulu säilyy omalla kylällä, on lasten toiveiden mukainen. Tasa-arvo toteutuu, kun lähikoulu säilyy.

 

Lapsiin kohdistuvat välilliset vaikutukset

Vaikutukset perheen talouteen, palveluihin, yhteisöön,alueeseen ja sosiaalisiin suhteisiin

Ympäristökouluksi profiloituminen voisi lisätä kylän elinvoimaisuutta esimerkiksi tuomalla mukanaan positiivista virettä alueen lähiruoan tuottajille sekä muille yhteistyökumppaneille. Myös kunnan imago vahvistuisi profiloitumisen myötä positiivisesti. Myös Vesilahden kunnan maine luonnonläheisenä ja maaseutumaisena kuntana vahvistuisi ja voisi lisätä koko kunnan vetovoimaisuutta.

Vaikutukset ainakin Mahnalan ympäristökoulun esimerkin mukaan toisi kunnalle paljon uusia perheitä. Tämän lisäksi profiloituminen tuo todennäköisestiyhteistyömahdollisuuksia kyläläisten kanssa sekä positiivista julkisuutta kunnalle.

 

)
Onkemäen koulu suljetaan ja lapset siirtyvät Kirkonkylän kouluun

Lapsiin kohdistuva välittömät vaikutukset

 

Terveys

Kirkonkylän koulun sisäilmaongelmat, joita tässä vaiheessa ei ole vielä pystytty selvittämään ja korjaamaan, on suuri terveydellinen riski lapsille.Sisäilmaongelmista aiheutuvien oireiden vuoksi on jo tällä hetkellä lääkärin todistuksella siirretty Onkemäen koululle yksi oppilas. Kunnan tekemän sisäilmakyselyn (Harri Pitkämäki, 7.2.2012) mukaan eri tavoin oireilevia opettajia ja oppilaita on Kirkonkylän koululla useita.

 

Myös liikennemäärän lisääntyminen Kirkonkylän koulun pihapiirissä on lapsille turvallisuusriski. Onnettomuusriskin lisääntyminen koulun lähituntumassa on todennäköistä.

 

Luokkien oppilasmäärien kasvu vaikuttaisi Onkemäenlasten lisäksi myös Kirkonkylän lapsiin. Tästä voi seuratalisääntyneitä oppimisvaikeuksia koko oppilasryhmälle ja siten heikentyneiden oppimistulosten lisäksi myös lisäkuluja kunnalle.

Kirkonkylän välituntialue ei tarjoa riittävästi luonnon elvyttäviä vaikutuksia palautumiseen sekä hyvinvoinnin ylläpitämiseen, joten todennäköisesti välittömät ja välilliset terveydelliset ongelmat lisääntyvät (myösoppimis-ja käyttäytymisongelmat).

Onkemäen koulun oppilaista kaikki joutuisivat kulkemaan koulumatkansa taksilla ja näin hyötyliikunta vähenisi merkittävästi ja mm. liiallisen istumisen haitat terveydelle lisääntyisivät.

 

Ihmissuhteet

Kirkonkylän koulun koko, etäisyys, suuret ryhmäkoot ja nykyisten kaverisuhteiden pirstaloituminen vähentävätlasten ryhmäytymistä sekä lasten mahdollisuuksia aikuiskontakteihin. Oletettavasti eri-ikäisten yhdessä toimiminen vähenee, ja myös eri sukupuolet alkavat eriytyä omiin tiloihinsa.

 

Asuminen ja liikkuminen

Omaehtoinen liikkuminen vähenee huomattavasti, koska kaikki lapset ovat kyyditettäviä. Kuljetusaika lisääntyy huomattavasti, joten myös vapaa-ajan lyhenemisen takia mahdollisuudet liikkumiseen ja harrastamiseen vähenevät. Mikäli koulu lakkautetaan, menetetään samalla tärkeä harrastus-ja lähiliikuntapaikka.

Kirkonkylän oppilasmäärään nähden pieni, aidattu välituntialue ei myöskään mahdollista omaehtoista liikkumista, koska alue on suhteessa liian pieni ja tutkitusti rakennetut leikkikentät pitkällä tähtäimellä passivoivat lasta.

 

Arjen sujuvuus

Koulukyydityksen lisääntymisen myötä heräämiset aikaistuvat, kyydityksen odotusajat lisääntyvät, harrastuksiin sekä vapaa-aikaan ja lepoon tarkoitettu aika vähenee. Todennäköisesti myös monen koululaisen harrastuspaikka menetetään, ja näin myös harrastuksen saavutettavuus huononee.

 

Osallistuminen ja tasa-arvo

Mikäli koulu lakkautetaan, ja lapset siirretään Kirkonkylän kouluun, on lasten kuuleminen sivuutettu täysin. Tässä tapauksessa myöskään lasten tasa-arvoinen ja ihmisarvoinen kohtelu ei toteudu.

 

Lapsiin kohdistuvat välilliset vaikutukset

Vaikutukset perheen talouteen, palveluihin, yhteisöön, alueeseen ja sosiaalisiin            suhteisiin

Koulun lakkauttaminen olisi kylälle kuolon isku. Koulunmerkitys kylän elinvoimaisuuteen on merkittävä. Todennäköisesti koulun lakkauttaminen vähentäisi myös kyläläisten välistä yhteisöllisyyttä. Myös Vesilahden kunnan maine luonnonläheisenä ja maaseutumaisena kuntana olisi hyvin kyseenalainen. Lakkauttaminen heikentäisi todennäköisesti välillisesti myös koko kunnan vetovoimaisuutta.

On syytä myös nähdä, miten suuret ryhmäkoot sekä pienkoulujen alasajo ovat vaikuttaneet suomalaisten lasten Pisa-tulosten heikkenemiseen. Kun ryhmäkoot kasvavat, on opettajien yhä haasteellisempaa toteuttaa opetusmenetelmiä, jotka innostavat oppimaan.

 



 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti